09-09-2016 Hoogbegaafd, en dan…

In Archief Delft by HB-Café Delft

Hoogbegaafd, en dan..?

HB-Café Delft organiseerde op 9 september 2016 weer een HB-Café voor mensen die nog maar kort bezig zijn met vragen rond hun (vermeend) hoogbegaafd zijn. Ook nu weer uitverkocht: 31 deelnemers kwamen deze avond naar gebouw ‘De Zuster’. Van alle leeftijden en met een grote diversiteit. Sommigen wisten al wat langer van hun (mogelijke) hoogbegaafd zijn, velen waren nog maar heel kort met het thema bezig. Er waren ook enkele psychologen, coaches en artsen die voor zichzelf kwamen, maar ook professioneel hier aandacht voor hebben en er meer mee willen doen. Het IHBV wordt goed op het Internet gevonden.
Sommige mensen leken wat timide in het begin maar al snel werd er veel gelachen. Na een korte introductie, waarin we o.a. enkele ‘beroemde’ hoogbegaafden noemden, zoals Mozart, Marie Curie en Johan Cruijff (‘Je ziet het pas als je het door hebt’), vroegen we de deelnemers om per tafel op een blad met gezichtsuitdrukkingen en termen van bijbehorende gevoelens aan te geven welke gevoelens zij nu herkenden met betrekking tot hun hoogbegaafd zijn en welke ze misten. Hier de top vijf van de gevoelens en de aantallen mensen die daar een sticker bij plakten.

• Interested: 17
• Thoughtful:12
• Confused: 9
• Excited: 8
• Content: 8
• Ook stickerden vrij veel mensen annoyed én frustrated en gaven aan dat die overlapten (6 + 6).

Als gevoelens die men op de lijst miste, kwamen overprikkeldheid en overwhelmed zijn duidelijk naar voren (in verschillende groepjes). Ook werden genoemd: stress, curious en verwachtingsvol.
Sommigen merkten tijdens het bekijken en scoren, dat men vooral negatieve gevoelens had en anderen merkten juist dat ze vooral positieve gevoelens ervaarden. Sommigen gaven aan dat die gevoelens verschillen per context. Hier in het HB-café voelde het voor hen positiever dan elders. Een aantal gevoelens koppelde men vooral aan deze avond. Het ging natuurlijk om het bewust worden en uitwisselen.
De volgende opdracht was om per tafel uit te wisselen hoe men de (vermeende) hoogbegaafdheid had ontdekt, en om daarna als groepje twee of drie vragen te formuleren voor deze avond. Hier volgen die vragen, samengesteld uit de acht lijstjes. We hebben ze gegroepeerd naar thema.

Algemeen
• Hoe herken je hoogbegaafdheid echt?
• Hoe van onbegrip (door anderen) en frustratie (van mezelf) naar meer kracht , vertrouwen en impact?
• Hoe zet je je eigen talenten in?
• Relatie HB en persoonlijkheid?
• Hoe kun je als HB omgaan met de gevestigde schoolse leersystemen?
• Verschil IQ en opleidingsniveau (nog 4 jaar studeren? zucht)
• Wat zijn de belemmeringen en hoe ga je daar mee om?
• Hoe kún je mens uit een stuk zijn als je alle rollen in de maatschappij kunt spelen?
• Bij wie kun je het beste aankloppen als je denkt/ vindt dat je niet begrepen wordt?
• Is er een relatie tussen HB en beelddenken?
• Kan ik ook gewoon eens een keer de hele tijd gewoon lekker mezelf zijn? (waarop iemand meteen reageerde: Hier!”

Hoog gevoeligheid en emoties
• Hoe/ wat is het verband tussen HB en HS?
• Hoe kun je als HB omgaan met informatiemaatschappij (veel prikkels)?
• Nemen HB anders/ meer waar?
• Hoe zet ik mijn hoofd uit?
• Hoe vind je balans in de emoties die HB met zich meebrengt?
• Hoe omgaan met passie/ enthousiasme en HS/ overprikkeld raken?

Communicatie
• Aanpassen?
• Hoe krijg je waardering voor ongevraagde adviezen en initiatieven zonder betweterig en kritisch over te komen?

Werk
• Hoe handhaaf je jezelf als HB in het bedrijfsleven?
• Hoe houd ik mij staande op mijn werk? (tools)
• Hoe hou je uitdaging in je werk?
• Hoe zet je HB in op je werk bij conflictsituaties?

Deze vragen zouden terugkomen in het programma na de pauze.
Daarna werd het Delphi-model van hoogbegaafdheid uitgelegd, een model dat is ontwikkeld door een groep van 20 experts en dat beschrijvend is. Hoe ziet een hoogbegaafde eruit? Het is te zien als een set van kenmerken, waarvan een hoge intelligentie er één van is. Dit model staat aan de wieg van het IHBV. Vóór die tijd ging bijna alle literatuur over hoogbegaafdheid over kinderen. Ook kwam het principe van de leercurve aan bod:
• Onbewust onbekwaam
• Bewust onbekwaam
• Bewust bekwaam
• Onbewust bekwaam

Zo kun je als hoogbegaafde die zoekende is naar hoe om te gaan met je hoogbegaafdheid, nagaan waar jij behoefte aan hebt om van ‘onbewust onbekwaam’ tenslotte ‘onbewust bekwaam’ te worden. Het beeld van het rijbewijs werd aangehaald: we moeten dat halen om te leren omgaan met dat hele snelle brein, om daarbij niet uit de bocht te vliegen en toch in beweging te blijven anders gaat ie roesten.

Na de pauze bespraken we een aantal topics uit het domein werk. Daarbij werden de vragen die men in het eerste deel had genoteerd, meegenomen. Er was veel herkenning onderling, men gaf elkaar steun en praktische tips. Er waren veel bedankjes aan ons dat we dit hadden georganiseerd. Veel mensen gaven aan dat ze zeker vaker wilden komen. We hopen dat de deelnemers in hun zoektocht verder op weg zullen gaan. Na afloop werd er nog door veel mensen uitgebreid nagepraat onder het genot van een drankje.

Pauline Coret en Noks Nauta, team Delft en inleiders van dit HB-Café